پیرسوک http://pirsook.ir fa باد لوار - نگاهی به مجموعه داستان تشباد اثر داریوش غریب‌زاده http://pirsook.ir/shown.php?id=84" > صفت «کوتاه» همان‌طور که در سینما از غریب‌زاده جدا نیست در ادبیات و داستان‌هایش هم عنصری جدانشدنی از او‌ست. داستان‌های او تا حد ممکن کوتاه و در عین حال پرمغز و پرمحتوا هستند. به‌طور متوسط طول هر داستان او بیشتر از هزار کلمه نمی‌شود. هنر غریب‌زاده اما در همین است. او محتوایی عمیق و بلند را با فضاسازی و کوتاه‌نویسی در چند جمله خلاصه می‌کند و همین چند جمله چون تصویری بر پرده‌ی سینما به چشمان خواننده می‌نشیند. بوتو، رقص تاریکی http://pirsook.ir/shown.php?id=83" > هنگامی که همه چیز در تاریکی نهان می‌شود٬ تنها با حرکت کردن می‌توان میان نبودن چیزها و ندیدن آن‌ها تمایز گذارد٬ اونو و هیجیکاتا در تاریکی گام برداشتند. آن‌ها دریافته بودند که زبانِ بدنِ انسانِ پیشا-جنگ توان روایت شقاوتی که بدن و روان انسان در سال‌های جنگ متحمل شده است را ندارد. بدن پسا-جنگ در دایره زبانیِ حرکاتِ بدنِ پیشا-جنگ گنگ و ناگفته باقی می‌ماند. قدم مهم هیجیکاتا و اونو جستن و آفریدن این زبان حرکتی تازه است. تاتسومی هیجیکاتا و کازوئو اونو با دوری گزیدن از آموزه‌های رقص معاصر ژاپنی٬ که به شدت تحت تاثیر رقص غربی و تئاتر نو ژاپن قرار داشت تلاش کردند تا زبانی دیگر برای بیان بدن درهم شکسته و شکنجه‌دیده ژاپنی بیافرینند. موسیقی و پرندگان http://pirsook.ir/shown.php?id=81" > صحبت از موسیقی حیوانات و پرندگان از دیرباز تاکنون موردتوجه دانشمندان و موسیقیدانان بی‌شماری قرارگرفته ­است، اعم ایشان بر این باورند که حیوانات هم مانند انسان‌ها دارای موسیقی هستند و تفاوت اساسی میان موسیقی حیوانات و انسان‌ها وجود ندارد. رونمایی کتاب «ساکن خانه دیگران» محمدرضا زمانی در پیرسوک http://pirsook.ir/shown.php?id=80" > در هفته آغازین مردادماه٬ عمارت پیرسوک میزبان محمدرضا زمانی و رونمایی مجموعه داستان «ساکن خانه دیگران» بود. قاسم آهنین‌جان در جلسه دعوت به شعر پیرسوک http://pirsook.ir/shown.php?id=78" > دوشنبه ۳۱ تیرماه ۱۳۹۱ عمارت پیرسوک میزبان قاسم آهنین‌جان «ذکر خواب های بلوط» با حضور شاپورجورکش و ابوتراب خسروی بود. رونمایی کتاب «اوراد نیمروز» منصور علیمرادی http://pirsook.ir/shown.php?id=77" > رمان «اوراد نیمروز» اثر جدید منصور علیمرادی در موسسه فرهنگی هنری پیرسوک رونمایی شد در انتهای جهان - هنری که نمی‌توان دید http://pirsook.ir/shown.php?id=76" > در چهاردهم دسامبر ۱۹۵۸ نخستین گروه از دانشمندان و کاشفان به «دوردستِ جنوبگان» رسیدند٬ سردترین٬ دورافتاده‌ترین و دوردست‌ترین نقطه بر خشکی در نیم‌کره جنوبی که در قاره جنوبگان واقع شده است. کاروان این گروه از دانشمندان اتحاد جماهیر شوروی حامل ایستگاه پژوهشی پیش‌ساخته‌ای در حدود ۷۳متر مربع بود که بلافاصله پس از رسیدن آن را برپا داشتند و نیم‌تنه‌ پلاستیکی ولادیمیر لنین٬ رهبر انقلاب کمونیستی شوروی را بر فراز آن نصب کردند. شصت و یک سال بعد٬ سال‌ها پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و اتمام جنگ سرد٬ نیم‌تنه لنین هم‌چنان در دوردست‌ترین نقطه جهان پا برجاست. در این ۶۱ سال اما ما به عنوان مخاطبان آن تغییر کرده‌ایم. جایگاه ما در مواجهه با تاریخ و هنر کجاست و گفت و گوی میان ما و آثار هنری چگونه است؟ فراش خیال http://pirsook.ir/shown.php?id=74" > فائق احمد در کودکی پس از روزها بازی کردن روی فرش اتاقش تصمیم گرفت آن را چند پاره کند و با چیدن دوباره تکه‌های بریده شده در کنار هم٬ طرح جدیدی بیافریند. او موفق به بریدن فرش شد اما فرصت نیافت آن را از نو کنار هم بچیند٬ پدر و مادرش سر رسیدند٬ تکه‌های بریده شده فرش را با خود بردند و دیگر هرگز برای اتاق او فرشی نخریدند. کمتر از دو دهه بعد فائق احمد به یکی از مهم‌ترین هنرمندان فرش‌بافی معاصر بدل گشت و امروز یکی از ده هنرمند برتر هنر نساجی به شمار می‌آید. زنده‌باد هنر، مرگ بر هنرمند http://pirsook.ir/shown.php?id=69" > برای همه ما پیش‌آمده، اخبار روز را بالا و پایین می‌کنیم و می‌فهمیم بازهم فرد دیگری، یکی از آن‌هایی که شاید زمانی کارش را ستایش می‌کرده‌ایم، حرف‌های وحشتناکی زده یا مرتکب اعمال نفرت‌انگیزی شده است. هنرمندان و فعالین حیطه هنر نیز در این فهرست جایی دارند و حتی درگذشتگان هم از قضاوت ما در امان نیستند. رفتار ناشایست پیکاسو با زنان و زن‌ستیزی آشکار او بر هرکسی که آثار او را دیده باشد و یا چیزی درباره زندگی او خوانده باشد پوشیده نیست؛ اما این دانسته‌ها ما را در چه موقعیتی نسبت به آثار او قرار می‌دهند؟ وقتی در یک موزه یا یک کتاب هنری با اثری از پیکاسو مواجه می‌شویم باید چه کنیم؟ آیا می‌شود اثر هنری را از آفریننده آن جدا کرد؟ و اگر جواب آری است آیا اصلاً باید چنین کاری را انجام داد؟ در گذر از مرزها http://pirsook.ir/shown.php?id=68" > موسیقی امروز، گستره­ای بی­‎مرز است، نقش ماده صوتی به عنوان محور اصلی مکاتب و نظریات موسیقایی کم رنگ شده و انسان و رابطه توامان او با موسیقی، موضوع پژوهش‌های جدید در این حوزه است. گستره­ی نوینِ مطالعات موسیقایی، چشم اندازهای جدیدی را پیش روی مخاطب گشوده و به عنوان پدیده­ای فرهنگی مورد توجه مردم شناسان و موسیقی شناسان جهان قرار گرفته است. بوی کاهگل، آواز پرنده http://pirsook.ir/shown.php?id=67" > به گزارش پایگاه خبری پیرسوک، پرستو رجایی، نویسنده کتاب «ابری به دشت خاطره می بارد» پس از نوشتن شرح زندگانی محمد ابراهیم جعفری، يكي از نقاشان مدرنیست معاصر، در پی ثبت زندگینامه‌ی هنرمندان تأثيرگذار ایران است جایزه‌ی ناداستان پیرسوک http://pirsook.ir/shown.php?id=66" > ناداستان چیست؟ناداستان به واقعیت نزدیکتر است تا خیال و به دو شیوه علمی و غیر علمی نوشته می‌شود؛ ناداستان مستند و واقعیت‌گرا است، اما این دلیل نمی شود که از عناصر و تکنیک‌های داستانی غافل شوند. جلسه گلستانِ نویسنده در پیرسوک برگزار شد http://pirsook.ir/shown.php?id=65" > چهارشنبه 16 اسفندماه 1396 ساعت 6 عصر بررسی آثار ادبی ابراهیم گلستان در مجموعه پیرسوک تحت عنوان گلستانِ نویسنده، با سخنانی از امین فقیری، دکتر رضا پرهیزگار، وحید داور و نیما تقوی برگزار شد.در این برنامه بخش‌هایی از «مد و مه» و «اسرار گنج دره ی جنی» با صدای نویسنده، که برای همین برنامه ضبط شده بود پخش شد. جلسه نقد و بررسی کتاب «زود دیر می‌شود» در پیرسوک برگزار شد http://pirsook.ir/shown.php?id=64" > شامگاه شنبه دوازدهم اسفندماه کتاب «زود دیر می‌شود»، نگاهی کوتاه به تربیت کودکان 2 تا 7 ساله، با حضور دکتر حسین مسنن فارسی نویسنده کتاب و مهگان فرهنگ، در موسسه‌ی پیرسوک نقد و بررسی شد من بابای سارا و دارا هستم http://pirsook.ir/shown.php?id=63" > آن مرد آمد. با خنده‌ای بر لبانش و هزار حکایت برای ما، عباس سیاحی؛ یکی از اولین‌های سپاه دانش و پیکار با بی‌سوادی، احیاء کننده رنگرزی سنتی در شیراز، نویسنده اولین پیک بخوانیم و بنویسیم، نویسنده کتاب فارسی اول دبستان و...خودش می‌گوید «این را ننویس، اما من بابای دارا و سارا هستم.» و هر کدام از ما که یک کلاس هم درس خوانده باشیم، دارا و سارا را می‌شناسیم و آن‌ها را روی خط زمینه‌ی فارسی اول دبستان دیده‌ایم. تأثیر هنر نمایش شرق بر غرب http://pirsook.ir/shown.php?id=62" > هنر و فرهنگ شرق و غرب همواره بر یکدیگر تأثیرات انکارناپذیری گذاشته‌اند. نمونه‌ای از تأثیرات تئاتر شرق بر غرب را می‌توان در قرن بیستم مشاهده کرد که گریز از واقع‌گرایی، گرایش به نمادپردازی، استفاده نداقه و از تمامی‌توانایی های بدنی بازیگر که از مشخصه‌های تئاتر شرق است، رایج شده بود. غربی‌ها با استفاده از عناصر تئاتر هفتی شرق و با تلفیقش با قواعد و سنت تئاتری خودشان، دوره‌ي تازه‌ای را در تاریخ تئاتر جهان آغاز کردند. مورسو، بررسی مجدد http://pirsook.ir/shown.php?id=61" > نوشته کامل داود، ترجمه سمیرا رشید‌پور، نشر ققنوس اسطوره سرنخی است برای زندگی http://pirsook.ir/shown.php?id=60" > کمتر کسی است که عباس مخبر، اسطوره‌شناس و مترجم ایرانی را نشناسد. او در سال 1332 در سیوند فارس متولد شد، پس از اخذ دیپلم به دانشکده نفت رفت و پس از آن به تحصیل در رشته فیزیک مشغول شد؛ اما در ادامه راه به علوم انسانی تغییر مسیر داد و به تحصیل در رشته جامعه شناسی پرداخت و مدرک کارشناسی ارشد زبان شناسی را نیز از دانشگاه تهران دریافت کرد. او با ترجمه ده‌ها عنوان کتاب در حوزه‌ علوم انسانی و مشخصاً اسطوره‌شناسی از قبول بسیاری در میان اهل دانش برخوردار است.عباس مخبر را چندی پیش، پس از اتمام کارگاه سه‌روزه‌اش درباره اسطوره و هنر در موسسه پیرسوک شیراز ملاقات کردم و شادمان شدم از اینکه دعوت مرا برای گپ‌و‌گفتی کوتاه پذیرفت. از عباس مخبر پرسیدم چه اتفاقی افتاد که از رشته‌ای مثل نفت و بعد در ادامه‌اش فیزیک به سراغ جامعه‌شناسی و اسطوره‌شناسی رفت و علوم انسانی را برای ادامه راه علمی زندگی‌اش برگزید. «وصف طعام» http://pirsook.ir/shown.php?id=56" > «وصف طعام» نامی‌ست که بر تازه‌ترین تصحیح از دیوان ابواسحاق حلاج شیرازی گذاشته شده است، کتابی بی‌نظیر در وصف اطعمه و اشربة روزگار تیموریان. بسحاق اطعمه، شاعر قرن نهم ه.ق در این اثر اشعار سعدی و حافظ را، به شیواترین شکل ممکن، نقیضه‌گویی کرده است؛ اشعاری دلنشین در وصف انواع خوردنی‌ها و نوشیدنی‌ها. دیوان بسحاق اطعمه را، اولین‌بار میرزا حبیب اصفهانی، به‌همراه دائره‌المعارف کوچکی از خوردنی‌ها و نوشیدنی‌های این کتاب، در دارالسُعادة استانبول منتشر کرد. خسوف http://pirsook.ir/shown.php?id=55" > راد قنبری و بعد شب بیست و چهارم؛ خسوف گرفته از گونه ی چپو بقایای چند بوسه ی متلاشیبرای لحظه ای ماندن در مدی ملتهب.